Sandboarden, Hiken en gokken! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Brigitte Helvoirt - WaarBenJij.nu Sandboarden, Hiken en gokken! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Brigitte Helvoirt - WaarBenJij.nu

Sandboarden, Hiken en gokken!

Door: Brigitte van Helvoirt

Blijf op de hoogte en volg Brigitte

23 December 2015 | Peru, Arequipa

Hola amigos!

Wat vliegt de tijd, alweer bijna 2016! Tijd voor een nieuwe update dus. Ik ga proberen alleen de ‘high lights’ te vertellen, omdat ik vol zit met verhalen Haha. Na een heerlijk weekend waar Sinterklaas en piet Ayacucho kwamen bezoeken( wel een dag later natuurlijk op zijn Peruaans) nam ik 10 december de nachtbus naar Lima. Die vrijdag was ik uitgenodigd voor een kerstdiner bij de vrienden van Valeria en Pim. Zoals jullie waarschijnlijk al door hadden uit mijn verslagen nemen Peruanen overal de tijd voor en begonnen we om 1 uur ’s Nachts pas aan het diner. Maar erg tof om weer zoveel nieuwe mensen van all over the world te spreken en een kerstdiner te hebben in Lima!

Na nog wat gechilld te hebben in Lima( lees: kapperbezoekje, bioscoopje en goede koffie gedronken bij de Starbucks) nam ik zaterdagnacht de taxi naar het vliegveld om Saskia op te halen. Met een klein welkomstbordje stond ik toch wel een beetje zenuwachtig tussen de Peruaantjes te wachten. Aangezien er alleen maar zwartharige mensen uit de slurf kwamen kon het niet missen toen er ineens een lange blondine met backpack kwam aanwandelen. Na ons ‘ hello-goodbye’ momentje voelde alles weer als vanouds...onze slappe luidruchtige humor was ook meteen weer aanwezig. In Lima hebben we wat parkjes bezocht, langs de zee gelopen, lekker gegeten en meteen ons busticket naar Ica geboekt. Zo snel mogelijk weg uit die grijze stad!

Onze tijd in Ica was geweldig. Met een buggy hebben we door de woestijn gesjeesd. Toen we ‘si si si’ zeiden op de vraag vd chauffeur of we avontuur wilden hebben we het geweten, wauw nog nooit zon toffe rit gehad door zo’n vette omgeving. Ook hebben we aan onze surf skills gewerkt, sandboarding it is! Onze eerste helling was meteen de hoogste en eerlijk gezegd best eng, omdat we met onze buik op het board moesten. Na de eerste keer wilden we echter meer en meer! Onder het genot van wat ‘zandkoekjes’ surften we als ware ‘ surfdudedes’ door de woestijn

Daarnaast hebben we vlakbij Ica een eilandtour gedaan door Islas de ballestas. Daar hebben we oog in oog gestaan met pinguïns en zeeleeuwen en super mooie eilandjes. Na Ica zijn we naar Nazca gegaan. Nazca was super warm en droog en bij aankomst werden we aan alle kanten meegetrokken door hoteleigenaren om voor hun hostel te kiezen. Uiteindelijk zijn we met een enigszins betrouwbaar uitziende hostel-eigenaar meegegaan en bleek het hostel prima. Totdat we ’s Middags even gingen lunchen en bij terugkomst ineens het hostel dicht bleek te zitten. Gewoon op slot. Na heel hard kloppen kwam er na een tijd eindelijk een vrouw in een vies smutzig jurkje aanzetten. Heel normaal en zelfs enigszins verontwaardigd deed ze de deur open met de mededeling dat ze aan het slapen was en de deur op slot had gedaan tegen de hitte. Wtf?!

Aangezien het in Nazca natuurlijk allemaal draait om de Nazcalijnen hebben we al ons geld neergeteld om met een vliegtuigje boven de lijnen te vliegen. Eenmaal in het vliegtuig merkten we meteen dat de piloot wel van ruig vliegen hield. We gingen van links naar rechts, half op de kop en van hoog naar laag. Alles om de lijnen zo goed mogelijk te zien. Helaas heeft Sas, doordat de piloot zo zijn best deed slechts de binnenkant van haar kotszakje gezien.

Na Nazca zijn we naar Arequipa gegaan waar we nu nog steeds zijn. Eergisteren hebben we een Hike door de Colca canyon gedaan. Na een brakke nacht in een nachtbus moesten we die daaropvolgende nacht om half drie ‘s nachts klaarstaan voor de Hike. Als echte Hollanders stonden we om 2.20 bepakt en bezakt in hikeoutfit te wachten om opgehaald te worden. Natuurlijk hadden we rekening moeten houden met de tijdsberekening van de Peruanen, dan hadden we zeker een uurtje meer kunnen slapen. De Hike maakte echter alles goed. Wat een uitzicht en wat een toffe Hike! Onderweg zagen we wilde lama’s, alpaca’s en condors. Daarnaast stopten we bij natuurlijke warmwaterbronnen midden in de bergen om even te relaxen. Onze gids vertelde van alles over de omgeving en de bewoners. De vrouwen dragen hoedjes op twee manieren. Door de manier waarop de hoedjes worden gedragen kunnen de mannen zien wie vrijgezel is en wie getrouwd. Lekker makkelijk wel voor de mannen, Haha. Het zal niet goed zijn als Sas en ik die hoedjes zouden dragen. De mannen hier vinden Europese vrouwen erg interessant, laat staan met zon hoedje op. Na ons Hike avontuur hebben we gisteren lekker rondgestruind op de locale markt. Toen Sas weer bijna over haar nek ging bij de vislucht die er op de markt hing zijn we snel naar de fruitafdeling gegaan om wat vitamientjes in te slaan voor de busreis van vandaag.

Gisteravond zijn we even voor de lol naar het Casino geweest. Met een inzet van 10 Soles (3 euro) kon ons niet veel gebeuren. Aangezien ik als leek natuurlijk niks van de gokkasten snapte ging ik zitten bij een kast die er wel leuk uitzag. Ik stopte mijn ticket erin en drukte op een knop. Ik schrok me dood, ineens kwam er onwijs veel geluid uit en keek de Peruaan naast me verschikt op. Wat bleek? Omgerekend 80 euro gewonnen! Pap en mam, niet ongerust worden nu, we hebben de winst meteen uit laten betalen en hebben verder gespeeld met onze 3 euro inzet. ;) Toch een leuk kerstcadeautje. Vanmiddag nemen we de bus naar Puno waar we met kerst willen gaan overnachten bij een familie op het Titicacameer! We zullen zien of het allemaal lukt, we regelen hier niks van te voren, leven bij de dag en genieten volop van onze reis. Fijne kerst alvast!

• 23 December 2015 - 18:19

Brigitte Reijmer:

Haai lieverds,
    Wat een schitterend verhaal, ook met tranen (van het lachen ) in mijn ogen gelezen. Mooi om te lezen wat jullie allemaal meemaken en zien (behalve wat sas ziet in haar zakje dan

• 23 December 2015 - 18:21

Brigitte:

Geniet er maar lekker van. Pluk de dag. Dikke kus mama Brigitte

• 25 December 2015 - 20:55

Jolanda Van Helvoirt:

Hoi Britt,
    Ik heb samen met opa op 1ste kerstdag jouw verhaal gelezen. Hij zegt; Ik vond het interesssant en ben blij dat het goed met je gaat en dat je de rest van de tijd naar volle plezier mag beleven en ik zal blij zijn als je weer heel thuis bent, en een dikke kus!
    Ook een dikke zoen van mama en nog veel plezier samen!

• 27 December 2015 - 17:40

Cees :

Ha Britt en Sas. Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Die canyon lijkt me helemaal het einde. Idem overnachten op het titicacameer. Goed dat jullie zo verstandig zijn om van de winst in het casino iets leuks te doen. Veel plezier nog.